Bayer-onkologi

Diabetes kommer sällan: Nordisk awareness-kampanj för Bayer

Diabetes typ 2 medför risk för följdsjukdomar som ofta smyger sig på gradvis. Själva smygandet var något som vi på Granath Hälsa tog fasta på när vi skapade konceptet ”Diabetes kommer sällan ensam,” på uppdrag av Bayer.

Syftet med kampanjen är att förbättra livskvaliteten för människor med diabetes typ 2 genom att öka medvetenheten om riskerna för följdsjukdomar, liksom betydelsen av regelbundna läkarkontroller och nyttan av att ta en aktiv roll i sin egen vård.

I nära samarbete med Bayer valde vi att göra en awarenesskampanj som levandegör följdsjukdomarnas existens genom att porträttera dem som inslag i en annars välfungerande vardag med diabetes typ 2. Följdsjukdomarna stör, pockar på uppmärksamhet och bidrar till att personer med diabetes aldrig riktigt kan koppla av. På ett lekfullt vis skapade vi en känsla av angelägenhet. Obehaget är närvarande och påtagligt men aldrig överväldigande eller hopplöst, tvärtom! Att ta en aktiv roll i sin vård kan göra stor skillnad för den som lever med diabetes: på så sätt kan såväl följdsjukdomars progression som deras påträngande närvaro i vardagen minimeras.

Kampanjen rullades ut digitalt i Sverige, Norge, Finland och Danmark i samband med Internationella diabetesdagen den 14 november 2023.

Medtronic – självjusterande insulinpump

Medtronic 780G : Global lansering

Astra Zeneca – Iressa

Produktlansering inom lungcancer