Rosazol

Webb/Print/Förpackning/Utbildning

Vi tog fram ett koncept som genom annonser, hemsida och broschyrer skulle hjälpa till att upplysa om hudsjukdomen rosacea och det receptfria läkemedlet Rosazol.

Uppdrag

Vi fick i uppdrag att lansera Rosazol som det första receptfria läkemedlet mot rosacea. Krämen var egentligen inte ny utan hade funnits i flera år på marknaden men då receptbelagd och under namnet Metronidazol. Rosacea var en vanlig hudsjukdom som få personer förutom läkare kände till. Många personer levde länge utan en diagnos eller misstog ofta rodnaden och knottrorna för vuxenakne.

Utmaning

Vår utmaning blev i första hand att sätta diagnosen rosacea på kartan hos allmänheten och göra både allmänhet och läkare uppmärksamma på att produkten fanns att köpa receptfritt på apoteken. Huvudmålgruppen var kvinnor mellan 30-60 år som var frustrerade över att sjukdomen tog över deras ansikten.

Lösning

Vår lösning blev en kampanj där vi uppmanade personer att ”ta tillbaka sina ansikten” genom att få rätt diagnos. Det som på långt håll såg ut som rodnad på bildansiktet var i verkligheten text som förklarade att utslagen kunde vara rosacea.

Steg 2

Kampanjen togs emot väl och några år senare fick vi förfrågan att revitalisera kampanjen utan att tappa bort det högt uppskattade bildspråket som blivit synonymt med varumärket.

Lösning

Denna gång valde vi att jobba med de känslor som rosacea kan uppbringa för att skapa igenkänning hos de personer som lever med rosacea. För att förtydliga känslorna kring sjukdomen använde vi oss denna gång av symboler istället för text för att framföra vårt budskap.

Granath hälsa på facebook

Följ Granath Hälsa på Facebook för att följa det allra senaste nytt från oss.