Nordisk kampanj för Bayer – upptäck följdsjukdomar i tid

Diabetes kommer sällan ensam – sjukdomen medför risk för ett släptåg av följdsjukdomar som ofta smyger sig på gradvis. Själva smygandet var något som vi på Granath Hälsa tog fasta på när vi skapade konceptet Diabetes kommer sällan ensam, på uppdrag av life science-företaget Bayer.

Syftet med kampanjen är att förbättra livskvaliteten för människor med diabetes typ 2 genom att öka medvetenheten om riskerna för följdsjukdomar, liksom för betydelsen av regelbundna läkarkontroller och nyttan av att ta aktiv roll i sin egen vård.

I nära samarbete med Bayer valde vi att göra en awarenesskampanj som levandegör följdsjukdomarnas existens genom att porträttera dem som inslag i en annars välfungerande vardag för en person med diabetes typ 2. Följdsjukdomarna stör, pockar på uppmärksamhet och bidrar till att personen med diabetes aldrig riktigt kan koppla av. På ett lättsamt och lekfullt vis skapade vi en känsla av angelägenhet. Obehaget skulle vara påtagligt men aldrig överväldigande eller hopplöst, tvärt om! Att ta en aktiv roll i sin vård kan göra stora skillnad för den som lever med diabetes: på så sätt kan såväl följdsjukdomars progression som deras påträngande närvaro i vardagen minimeras.

Kampanjen rullades ut digitalt i Sverige, Norge, Finland och Danmark i samband med Internationella diabetesdagen den 14 november 2023.