Sanofi Pasteur MSD / HPV-vaccin

Vaccinationskampanj för HPV-virus

En kamp (anj) för att få unga flickor att vaccinera sig mot HPV.

Granath fick det både spännande och viktiga uppdraget att arbeta med lanseringen av världens första vaccin mot humant papillomvirus (HPV), typ 6, 11, 16 & 18. HPV-virus är en betydande orsak till livmoderhalscancer och vissa andra cancerformer, liksom andra tillstånd såsom könsvårtor. HPV-vacciner förväntas förhindra många av dessa fall och skyddar exempelvis mot ca 70% av alla livmoderhalscancerfall.

Under de fem år vi arbetade med vaccinet kom ständigt nya vetenskapliga fakta från forskning över hela världen. Dessa fakta lärde oss att förstå, tolka och därefter anpassa kommunikationen för respektive målgrupp. Vi gjorde det tillsammans med Sanofi Pasteur MSD medicinska granskare och experter. Vidare anpassade vi kommunikationen på olika sätt gentemot föräldrar till flickorna, den medicinska expertisen, vårdpersonal som skolsystrar och läkare samt politiska beslutsfattare (KOL). Budskapet kan tyckas enkelt men har en komplex information- och händelsekedja (cancer-infektion-virus-sex-tid-vaccin-smitta) som skall förstås för att leda till handling.

Vacciner hade vid lanseringen ett undantag i Sverige och vi kommunicerade i breda medier TV, radio, dagspress, hemsidor och direktutskick.

Resultatet:
• Kännedom om vaccin mot livmoderhalscancer, 97-99%.
• Över 75 % av mödrar skulle rekommendera sina döttrar att vaccinera sig.
• 41 % spontan varumärkeskännedom, 85% hjälpt.
• 98,7 % marknadsandel.

Sedan augusti 2020 erbjuds även pojkar vaccination mot HPV inom det allmänna vaccinationsprogrammet för barn. Beslutet förhindrar cirka 120 cancerfall/år.

Vaccin

00:00
00:30

Astra Zeneca – terapiområdet CNS

Nordisk varumärkesplattform

BioGaia – probiotika

Film för bättre benhälsa