Läkemedelsverket

Webb/Print/Film/PR

Med en fejkad reklamkampanj för receptbelagda läkemedel ville vi få människor att själva inse faran med att köpa läkemedel från illegala sajter på nätet.

Uppdrag

Det här regeringsuppdraget för Läkemedelsverket pågick under flera år och vårt jobb var att genomföra analys, utveckla strategi och producera en kampanj som kunde förmedla faran med att köpa falska läkemedel på internet. Handeln med förfalskade läkemedel hade under den här perioden ökat lavinartat och 50 % av de läkemedel som köptes på internet bedömdes vara förfalskade. Den ökande handeln med potentiellt livsfarliga läkemedel, i kombination med en växande benägenhet att köpa läkemedel på nätet innebar stora risker för människors hälsa och höll på att bli ett folkhälsoproblem.

Utmaning

Utan att komma med pekpinnar ville Läkemedelsverket öka riskmedvetenheten och minska antalet personer som var villiga att handla på okända sajter. Huvudmålgruppen var alla i allmänheten mellan 20-65 år som kunde tänka sig att handla från apoteksliknande sajter på internet.

Lösning

Med vår kampanj ville vi ruska om invånarna och göra dem snabbt medvetna om riskerna med att handla på internet. Genom att väcka frågor om säkerhet och trygghet hos medborgarna själva skulle vi inte heller behöva ta till pekpinnar. Kampanjen var uppdelad i två steg där den ena delen gick ut på att vårt företag Crime Medicine fick göra skandalös reklam för sina produkter och sin hemsida via annonser och film. När invånarna sedan gick in och tittade på hemsidan crimemedicine.se så avslöjade vi vad som egentligen gömde sig bakom fasaden. Resultatet var att 78 % av målgruppen hade sett kampanjen, 60 % var positiva eller mycket positiva till den och under de första tio veckorna hade sajten fler än 450 000 unika besökare. Riskmedvetenheten ökade från obefintlig till nästan 50 % och andelen som kunde tänka sig att handla på skumma sajter sjönk med 20 %.

Casefilm

Casebilder

Granath hälsa på facebook

Följ Granath Hälsa på Facebook för att följa det allra senaste nytt från oss.